INFORMACJA
Od 1 września 2023 darmowe leki dla dzieci i seniorów 65 plus
Zgodnie z ogłoszoną w Dzienniku Ustaw, 29 sierpnia 2023 r. nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych pacjent może otrzymać lek z wykazu bezpłatnie, jeśli zostaną spełnione określone warunki. Warunkiem jest m.in. to,
- by lekarz zdiagnozował u pacjenta schorzenie, które zawiera się w zakresie wskazań objętych refundacją dla danego leku. Nieodpłatną receptę wystawia lekarz.
- Wiek pacjenta musi zostać zweryfikowany np. poprzez numer PESEL (do dniu 18 urodzin i od dnia 65 urodzin). Na recepcie w rubryce "kod uprawnień dodatkowych pacjenta" lekarz wpisuje "DZ" w przypadku pacjentów poniżej 18. roku życia, albo "S" w przypadku pacjentów w wieku 65lat i powyżej.
Nieodpłatną receptę wystawia lekarz.
Pełna lista bezpłatnych leków jest dostępna m.in. na Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.
KOMUNIUKAT DLA PACJENTÓW!
Od dnia 24.08.2023 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych lekarz POZ i lekarz w poradniach specjalistycznych ma obowiązek dołączenia do historii choroby pacjenta pięciostronicowej karty oceny natężenia bólu. Wypełnienie tego dokumentu zajmuje lekarzowi od 10 do 15 minut. W związku z tym czas wizyty pacjenta bólowego zwiększa się z 15 do 25 minut.
Ze względu na wprowadzony wymóg ilość dziennie przyjmowanych pacjentów ulegnie zmniejszeniu.
INFORMACJA O LIMITACH RECEPT
Od 3 lipca 2023 r. Ministerstwo Zdrowia wprowadziło dzienny limit liczby recept, jakie mogą zostać wystawione przez jednego lekarza, wynoszący maksymalnie 300 recept (w praktyce jest to 300 leków) dla 80 pacjentów w ciągu10 godzin pracy lekarza. W przypadku przekroczenia tego limitu, system elektroniczny blokuje lekarzowi możliwość wystawienia recept kolejnym pacjentom.
Szerszych informacji o limicie recept udzielić może:
1) Ministerstwo Zdrowia: tel. 222 500 146, mail: kancelaria@mz.gov.pl
2) Narodowy Fundusz Zdrowia: tel. 800 190 590, mail: tip@nfz.gov.pl
Na powyższe numery telefonów i adresy e-mail można kierować też uwagi co do funkcjonowania ww. limitu recept.
TELEPORADY
Korzystasz z teleporady, gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-skierowanie
- zlecenie na test na koronawirusa
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Pacjenci zakładu przyjmowani są w formie porady telefonicznej w godzinach pracy przychodni. Lekarz telefonicznie kontaktuje się z pacjentem w wyznaczonych godzinach pracy.
Gdy zarejestrowałeś się na teleporadę prosimy o:
- dostępność pod wskazanym numerem telefonu w godzinach pracy lekarza, gdy pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (lekarz podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut) wizyta jest anulowana.
- wcześniejsze przemyślenie problemów zdrowotnych, które chcesz omówić,
- zadbaj by w Twoim zasięgu były dostępne opakowania leków, które stosujesz, karty informacyjne dotychczasowego leczenia, wyniki pomiarów wykonywanych w domu, kartka i długopis.
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
WIZYTA OSOBISTA
Kiedy bezpośrednia wizyta
- Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
- Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
- Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
- Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Prosimy bezwzględnie o przestrzeganie określonej godziny wizyty, nie tworzenie kolejek.
LABORATORIUM ANALITYCZNE
Skierowanie na badania wypisane przez naszego lekarz POZ jest automatycznie widoczne w systemie naszego laboratorium. Nie ma potrzeby odbierania papierowej formy skierowania.
Prosimy bezwzględnie o przestrzeganie zasad sanitarnych (założenie maseczki jednorazowej, dezynfekcję rąk, utrzymanie 2m odległości od innych pacjentów).
ZLECENIA NA LEKI/e-RECEPTA/IKP
Zlecenia na leki stale przyjmowane wraz z aktualnym numerem telefonu prosimy zostawiać w miejscu wyznaczonym przy wejściu do przychodni lub przesłać skan zlecenia na e-mail. W ciągu 3 dni roboczych recepty będą wygenerowane.
Udostępniamy informacje o e-recepcie w przychodni, telefonicznie, wiadomość sms.
Poprzez aktywowane INTERNETOWE KONTO PACJENTA www.pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta otrzymają Państwa wiadomość z kodem dostępu do e-recepty.
e-recepta to wygodne i bezpieczne rozwiązanie, dzięki któremu możesz sprawnie i szybko wykupić przepisane przez lekarza leki, a także śledzić szczegóły oraz dawkowanie logując się do swojego Internetowego Konta Pacjenta.
pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
SZCZEPIENIA PROFILAKTYCZNE
Wykonujemy szczepienia profilaktyczne. Personel punktu szczepień kontaktuje się z pacjentem w celu ustalenia daty i godziny szczepienia wynikającego z kalendarza szczepień.
Jeśli Państwo lub Państwa dziecko nie może zgłosić się na zaplanowane szczepienie prosimy o informacje telefoniczną do punktu szczepień, wtedy ustalimy nowy termin.
Prosimy bezwzględnie o przestrzeganie określonej godziny wizyty, wejście do przychodni WEJŚCIEM PUNKT SZCZEPIEŃ (od strony apteki) oraz przestrzeganie zasad sanitarnych (założenie maseczki jednorazowej, dezynfekcję rąk, utrzymanie 2m odległości od innych pacjentów).
e-SKIEROWANIE/IKP
e-skierowanie, wystawia lekarz w systemie informatycznym. System nadaje skierowaniu czterocyfrowy kod.
Otrzymasz ten kod na swój telefon komórkowy lub na adres poczty elektronicznej (e-mail) jeśli aktywowałeś Internetowe Konto Pacjenta.
Rejestrując się do poradni specjalistycznej lub na badanie, podaj czterocyfrowy kod e-skierowania oraz swój Pesel.
e-skierowanie nie jest wystawiane na:
- leczenie w uzdrowisku lub sanatorium
- programy lekowe
- rehabilitację
- do szpitala psychiatrycznego
- do pracowni RTG
- do poradni logopedycznej
W tych przypadkach dostaniesz skierowanie w postaci papierowej.
Skierowanie może być wystawione w formie papierowej, jeśli lekarz lub inna uprawniona osoba (położna, pielęgniarka, farmaceuta, felczer):
- nie ma dostępu do systemu e-zdrowie (P1) np. w przypadku awarii tego systemu, systemu gabinet.gov.pl w placówce lub braku dostępu do Internetu np. podczas wizyty domowej
- wystawia skierowanie osobie o nieustalonej tożsamości
- jest z innego państwa członkowskiego UE i tylko tymczasowo i okazjonalnie udziela świadczeń zdrowotnych w Polsce.
e-skierowanie nie jest też wystawiane w ramach zlecenia wewnętrznego np. do laboratorium.
Nadal nie potrzebujesz skierowania w żadnej formie do:
- psychiatry
- ginekologa i położnika
- onkologa
- wenerologa
- dentysty
pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
e-ZLECENIE NA WYROBY MEDYCZNE
Wystawianie i weryfikacja zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne odbywa się podczas wizyty lekarskiej (również teleporady). Lekarze mają możliwość potwierdzenia zlecenia od razu, dzięki czemu nie musisz iść w tym celu do oddziału wojewódzkiego.
Otrzymujesz tylko numer zlecenia, który wraz z numerem PESEL umożliwia zakup potrzebnego wyrobu medycznego w sklepie medycznym lub w aptece, które mają umowę z NFZ.
Zlecenie na wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie może być wypisane na okres nie dłuższy niż:
- 12 kolejnych miesięcy, jeśli zlecenie jest wystawione i zweryfikowane w trakcie wypisania
- 6 kolejnych miesięcy, gdy zlecenie jest wypisane poza systemem informatycznym (na starym druku) i potwierdzone do refundacji przez pracownika NFZ