ZGŁASZANIE ZDARZEŃ NIEPOŻĄDANYCH
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych
Zdarzenie niepożądane - zgodnie z art. 2 ust. 8 Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta jest to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu, nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej. Zdarzeń niepożądanych nie powinno się mylić z naturalnym postępem choroby lub przewidywalnymi powikłaniami terapeutycznymi.
Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta.
Zgłoszone zdarzenia niepożądane pozwolą nam zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożyć działania naprawcze oraz opracować rozwiązania, które pozwolą uniknąć podobne zdarzenia w przyszłości.
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych
Zdarzenie niepożądane może być zgłoszone przez:
-
personel medyczny i pracowników niemedycznych, niezwłocznie po zaistnieniu lub stwierdzeniu zdarzenia niepożądanego,
-
świadków zdarzenia niepożądanego,
-
pacjentów, rodziny pacjentów, opiekunów
Sposoby zgłaszania zdarzeń niepożądanych:
-
bezpośrednie, ustne skierowane do osoby zajmującej się zdarzeniami niepożądanymi, upoważnionej wcześniej przez Kierownika Podmiotu. Osoba upoważniona ma obowiązek wpisania zdarzenia w rejestr.
-
na formularzu papierowym karty zdarzenia niepożądanego, udostępnionego w rejestracjach lub pobranego ze strony internetowej
-
na formularzu on-line
Osobą odpowiedzialną za prowadzenie rejestru zgłoszeń jest Pełnomocnik ds. SZJ
-
Przesłania informacji o zdarzeniu niepożądanym lub karty zgłoszenia na adres: e-mail: m.soltysik@zdrowie-klucze.pl W przypadku braku karty zgłoszenia osoba zgłaszająca otrzyma ją w informacji zwrotnej z prośbą o jej uzupełnienie.
-
Każdy pracownik może zgłosić zdarzenie niepożądane przez formularz on-line lub ustnie z wpisem na rejestru.